#blogg100, dag 8 – Börjat på ny väv

Det här med fritidsintressen. Att vara lika fascinerad av nya tekniska prylar som att lära sig gamla handarbetes tekniker.
Vi lever i en tid när gamla tekniker glöms bort och endast nya har betydelse. När en handvävd duk inte längre är något värd för att det går att köpa en maskinvävd sådan på IKEA för inga pengar alls.
Priser som pressas ner för att vi ska ha råd att konsumera mer. Inte någon funderar på att samma människor som maskinväver IKEA dukar också gör våra mobiler som kostar så mkt mer. Ändå så är det inte så att de som gör det grova arbetet får mer betalt. Bara företagen och deras aktieägare.
Det är en märklig utveckling som skapat ett snedvridet tänkande. Allt ska vara slit och släng även om det ännu fungerar. Har man inte senaste prylen så är den inget att ha. Och så blir handarbetade saker inget värda för de är inte billiga. Och de kan ha sina vackra skavanker.

Men jag låter mig inte nedslås av detta. Utan njuter av att sitta vid en väv och dra mitt band fram och tillbaka och slå och se hur det växer fram ett unikt föremål.

20130131-002452.jpg

Vad får dig att må bra och känna dig rofylld?

Ha en toppen torsdag
//Ami

One thought on “#blogg100, dag 8 – Börjat på ny väv

  1. Jag broderar .. Det är min terapi och det som gör mig lugn i själen.
    Sedan försöker jag lära mig virka med.. men so far går det sådär 🙂

Leave a Reply

